Powtórne leczenie endodontyczne

Ponowne leczenie endodontyczne jest bardziej skomplikowane od leczenia pierwotnego. Uzupełnienia protetyczne, wkłady koronowo-korzeniowe, ćwieki kanałowe, pozostawione złamane podczas poprzedniego leczenia narzędzia, zwapnienia i różnej twardości materiały wypełniające kanał utrudniają przeprowadzenie zabiegu.

Przed podjęciem powtórnego leczenia należy przeprowadzić wnikliwą diagnostykę kliniczno-radiologiczną, która pozwoli na prawidłową ocenę jakości poprzedniego leczenia, ewentualnych wskazań do leczenia powtórnego oraz zrozumienie przyczyny dotychczasowych niepowodzeń.

Jakie są wskazania do powtórnego leczenia kanałowego?

• występowanie okresowych dolegliwości bólowych, bólu podczas nagryzania, obrzęku i bolesności uciskowej w okolicy wierzchołka korzenia zęba;
    To dolegliwości bólowe najczęściej skłaniają do zgłoszenia się do lekarza dentysty pomimo wcześniej przeprowadzonego leczenia.
  • obecność przetoki ropnej;
  • obecność widocznych zmian zapalnych w kości w okolicy wierzchołka zęba, które pojawiły się po poprzednim leczeniu lub nie wygoiły się po jego przeprowadzeniu (jeżeli były wówczas już obecne);
    Często pomimo braku objawów zdjęcie rentgenowskie- przylegające lub pantomograficzne- ujawnia obecność procesu patologicznego. Jest to najczęściej tzw. zmiana okołowierzchołkowa, czyli zakażenie i związany z nim stan zapalny kości wyrostka zębodołowego wokół wierzchołka zęba.
  • nieprawidłowe wypełnienie kanałów korzeniowych zęba przeznaczonego do leczenia protetycznego (nawet jeżeli ząb nie daje dolegliwości bólowych ani nie ma widocznych zmian zapalnych na zdjęciach RTG).